Blog

Grywalizacja, czyli jak skutecznie zmotywować pracownika

Grywalizacja - czyli jak skutecznie zmotywować pracownika

Praca w call center często kojarzona jest z czymś złym. – „Dzwonię do ludzi, 8 godzin dziennie, czasami dłużej” – monotonne zajęcie. Do tego ta ciągła rywalizacja o klienta, o wyniki sprzedaży, a co za tym idzie, także o premie. A co, jeśli ogólnie nakreślone zasady przeniesiemy na planszę naszej ulubionej gry? Jest zadanie, jasno określony cel i odpowiednia nagroda. Później kolejny poziom, cel i znów nagroda. Czy znacie takie zagadnienie jak grywalizacja?


GRA + RYWALIZACJA

Grywalizacja to nic innego, jak połączenie gry i rywalizacji. Polega na odpowiednim wykorzystaniu metodologii stosowanej w popularnych grach towarzyskich do modyfikowania zachowań ludzi, celem zwiększenia ich zaangażowania.

Posiadanie określonych zadań, śledzenie postępów swoich prac oraz tego, co możemy osiągnąć zdobywając kolejny poziom, sprawia, że mamy także namacalne dowody na to, że stanowimy bardzo istotny element firmy. Jesteśmy ważną częścią zespołu, bez którego praca naszych kolegów może pójść na marne.

Grywalizacja czyli jak skutecznie zmotywowac pracownika - gra i rywalizacja

Każda gra powinna zawierać określone elementy, żeby w odpowiedni sposób zainteresować zawodnika. Przede wszystkim cele – jasne dla wszystkich uczestników. Mogą być one zarówno indywidualne, czyli dotyczyć jednego pracownika lub pracowników zajmujących dane stanowisko, jak również grupowe, czyli dla wszystkich pracowników danego działu. Tutaj sukces jest zależny od zaangażowania wszystkich uczestników gry.

Każdy z zawodników powinien mieć dostęp do paska postępu. Jest to segment mający za zadanie motywować, pokazując, na jakim etapie są poszczególne prace.

Kolejnym ważnym elementem są nagrody – punkty, których suma daje wymierne efekty w postaci gratyfikacji finansowej, awansu lub takie, które stanowią dobro ekskluzywne, stanowiące dla nas pomoc w kolejnych etapach (np. dostęp do większej bazy danych).

Żadna rywalizacja nie może istnieć bez rankingu, czyli ogólnodostępnej tablicy wyników, która jest odzwierciedleniem statusu każdego z graczy. Jednak należy pamiętać, że grywalizacja nie może być narzędziem, które ma za zadanie wytypować najsłabsze ogniwo.

Każdy z elementów wykorzystywanych w grywalizacji ma zadanie zaspokoić podstawową potrzebę graczy – motywację. Ludzkie uwarunkowania psychologiczne każą nam bezustannie porównywać się do innych. Bezustannie potrzebujemy bodźców, które napędzają nas do działania. I tak, w przypadku gier, porównujemy swoje umiejętności z tymi, które wykazuje nasz kolega z drużyny.


Komu potrzebna jest taka grywalizacja?

Ta metoda przydaje się w każdej firmie, gdzie pracownicy są narażeni na szybkie wypalenie zawodowe i niski poziom motywacji. Z całą pewnością branża call center do takich właśnie należy. Dodatkowo, motywując w taki sposób pracowników, możemy mieć pewność, że ich wydajność i efektywność wzrośnie.

Codzienność konsultanta to niekończące się wyzwania, praca z ludźmi i stres, dotyczący nieustannego monitorowania wszystkich działań. Utrzymywanie wysokiego poziomu obsługi klienta, nowe sposoby na pozyskiwanie klientów przez telefon czy zmieniające się trendy dostosowane do oczekiwań rozmówców – to tylko kilka z wyzwań stawianych przed konsultantami telefonicznymi.

Potrzeba zamiany obowiązków pracownika w ciekawe i angażujące doświadczenie jest tym większa, im większe jest prawdopodobieństwo rosnącej frustracji wśród członków załogi. Grywalizacja wychodzi naprzeciw takim potrzebom, wprowadzając jasny komunikat, ile pracy będzie nas kosztowało osiągnięcie kolejnego celu, zdobycie następnej odznaki, a co za tym idzie odpowiedniej nagrody.


Co możemy zyskać?

Grywalizacja czyli jak skutecznie zmotywowac pracownika - co mozesz zyskac

Najważniejszy w przypadku adaptacji rywalizacji do życia naszej firmy jest pomysł. To on stanowi bazę, na której albo zbudujemy świetny zespół, albo znacząco pogorszymy swoją sytuację kadrową. Ważne, aby była angażująca, pochłaniająca uwagę
i ciekawa
. Powinna również dawać możliwość wglądu w poczynione do tej pory postępy.

Łącząc codzienne obowiązki z edukacją i rozrywką, otrzymujemy dobrze zmotywowanych, w pełni zaangażowanych w życie firmy pracowników. Jasno sprecyzowane cele stanowią wyzwanie, dzięki któremu wszyscy muszą stale poszerzać swoja wiedzę i umiejętności kluczowe dla organizacji. A co jest bardziej wartościowe niż wykwalifikowany telemarketer, który doskonale rozumie jak ważna dla powodzenia danego przedsięwzięcia jest jego praca?

 

W przypadku tego typu zadań, z jednej strony dla pracowników ważna jest rywalizacja, z drugiej zaś współpraca przy określonych przedsięwzięciach. W związku z tym możemy przy pomocy jednego narzędzia, jakim jest grywalizacja, odpowiednio zmotywować pracowników, jak również zintegrować zespół.


Chcesz wprowadzić grywalizację? Pamiętaj o trzech podstawowych zasadach:

  • gra nie może zmienić się w plac zabaw – biznes to biznes i wciąż najważniejsze cele powinny być na pierwszym miejscu;
  • gracze muszą wiedzieć, w co grają – zasady wszystkich zabaw muszą być sprecyzowane w najprostszy z możliwych sposobów, a nagrody wymierne;
  • zgoda pracowników – udział graczy musi być dobrowolny, jeśli gra będzie przymusowa skutek będzie odwrotny – demotywacja.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *