Blog

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

Praca telemarketera nie należy do najłatwiejszych. Nietrudno trafić na nieuprzejmego rozmówcę lub osobę niezainteresowaną ofertą. Jakimi cechami powinien więc charakteryzować się konsultant telefoniczny, aby łączyć skuteczność sprzedaży z odpowiednim podejściem do klienta?


Pewność siebie

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

Przebojowość i pewność siebie to ważne cechy konsultanta telefonicznego. Dlaczego? Pewny siebie sprzedawca potrafi skutecznie przekonać potencjalnego klienta do zakupu.

Rozmowy, które przeprowadza konsultant, przebiegają bez nawiązywania bezpośredniego kontaktu, jednak odbiorcy wyczują niepewny, drżący głos telemarketera. Odstraszy ich to, sugerując, iż to nieatrakcyjność prezentowanego produktu jest powodem zdenerwowania rozmówcy.

Pewny siebie, zdecydowany telemarketer wzbudzi zaufanie klienta względem produktu oraz marki.


Komunikatywność

Dobry konsultant powinien być urodzonym rozmówcą. Dzięki szerokim, naturalnym umiejętnościom komunikacyjnym jesteśmy bowiem w stanie wpłynąć nawet na najbardziej opornych klientów.

Osobom posiadającym naturalne zdolności łatwiej również o kreatywność w czasie rozmowy, kiedy należy podejmować szybkie decyzje i reagować natychmiast, dostosowując się do zachowań rozmówcy.


Cierpliwość i umiejętność panowania nad emocjami

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

Cierpliwość to ważna cnota w zawodzie telemarketera. Często trafia się bowiem na klientów nieuprzejmych, denerwujących, takich, do których ciężko dotrzeć z jakąkolwiek informacją.

Umiejętność zapanowania nad negatywnymi emocjami pozwoli konsultantowi na profesjonalne zachowanie, a tym samym budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Pomoże również elastycznie dostosować się do potrzeb rozmówcy i odpowiednio zareagować. Wewnętrzny spokój zapewnia trzeźwość myślenia i pozwala podjąć odpowiednią decyzje, dopasowaną do dynamicznie zmieniających się warunków rozmowy.


Pogoda ducha i optymizm

Jeśli podczas rozmowy z klientem będziemy pogodni i uśmiechnięci, możemy mieć pewność, że odbiorca to wyczuje. Rozmówca, którego na wstępie zarazimy swoim dobrym humorem, chętniej wysłucha naszej oferty. To ważne, by konsultant umiał prezentować produkt czy usługę w sposób radosny i entuzjastyczny, oddziałując tym samym pozytywnie na odbiorcę.


Umiejętność aktywnego słuchania

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

To oczywiste, że celem konsultanta jest sprzedanie produktu czy usługi, jednak najpierw powinien umieć odbiorcę do tego zakupu odpowiednio przekonać. Pomocna jest w tym zdolność aktywnego słuchania.

Konsultant powinien podchodzić indywidualnie do każdej rozmowy, wysłuchiwać klientów i dostosowywać ofertę do ich potrzeb. Ważnym jest, aby starał się rozwiązać problemy odbiorcy. Dzięki temu będzie mógł zaprezentować produkt lub usługę, która zaspokoi potrzeby klienta.

Otwartość w stosunku do rozmówcy, potraktowanie go jako ważnej osoby, z którą rozmowa sprawia nam przyjemność, to jeden z kluczy do skutecznej sprzedaży.

To istotne, by klient podczas konwersacji czuł się wysłuchany i doceniony. Konsultant powinien wykazać się życzliwością, naturalną chęcią poznania wymagań klienta i odpowiedniego doradzenia.


Odporność na stres

Praca konsultanta telefonicznego wiąże się z wystawieniem na różnego rodzaju czynniki stresogenne. Mogą one być związane z koniecznym szybkim tempem pracy i oczekiwaniem pozytywnych wyników. Jeśli wymagamy od siebie zbyt wiele, a każdą niezrealizowaną sprzedaż odbieramy osobiście – praca telemarketera to stanowczo zbyt duże obciążenie.

Rozmowy z klientami to często równie duże źródło stresu. Rozmówcy bywają nieuprzejmi, jednak konsultant zawsze musi wykazywać się cierpliwością i powstrzymywać emocje. Tego typu rozmowy mogą być stresujące, dlatego należy umieć radzić sobie z negatywnymi emocjami. Pozwala to odbierać wszelkiego rodzaju niepowodzenia konstruktywnie, skupiać się na poprawie błędów i dążeniu do biegłości.


Determinacja w osiąganiu celów

Cechy dobrego konsultanta telefonicznego

Telemarketer powinien być silnie zdeterminowany i zorientowany na sukces. Wyniki jego pracy zależą od jego umiejętności. Chęć osiągnięcia celu to niezbędna baza do tego, aby nieustannie się rozwijać, uczyć i dokładać wszelkich starań, by osiągnąć sukces.

Osoby ambitne, zorientowane na wynik, doskonale organizują swój czas pracy, wykonują obowiązki wydajnie i dbają o efektywność swoich działań.


Wiedza o produkcie

Ekspercka wiedza na temat produktu lub usługi, które sprzedajemy, a także konkretnej, szeroko pojętej, dziedziny, to konieczność. Sprzedawanie określonego modelu telefonu wymaga zarówno szczegółowej wiedzy technicznej na jego temat, jak i rozeznania w technologiach stosowanych obecnie w telefonach w ogóle. Konsultant musi być przygotowany na odpowiedź na każde, najbardziej szczegółowe pytanie. Nie może pozwolić na to, aby brak wiedzy sprawił, że straci pewność siebie w rozmowie i wypadnie z rytmu. Dzięki solidnej wiedzy telemarketera, klient zaufa marce i produktowi, będąc pewnym, że ma do czynienia ze specjalistami.


Odpowiednia barwa głosu i umiejętności językowe

Barwa głosu konsultanta powinna być stonowana. To również ważne, aby potrafił mówić głosem pewnym siebie i zdecydowanym. Nienaganna dykcja to oczywiście podstawa. Żaden klient nie będzie chciał nic kupić od osoby, której nie będzie rozumiał.

Istotna jest również umiejętność dopasowania tempa mówienia do konkretnego rozmówcy, zdolność akcentowania kluczowych słów, po to, aby rozmowa nie wydawała się monotonna, a także stosowne regulowanie oddechu.

Telemarketer powinien wykazywać się umiejętnościami językowymi w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej. Konsultant musi umieć wysławiać się poprawnie, a jednocześnie zachowywać w tym zakresie elastyczność. Ważna bowiem jest też zdolność dopasowania słownictwa do potrzeb konkretnego odbiorcy.


Dobry konsultant telefoniczny powinien być pewny siebie, komunikatywny i cierpliwy. Powinien zarażać rozmówców uśmiechem i aktywnie ich słuchać. Doskonały telemarketer to osoba o konkretnych umiejętnościach technicznych, odporna na stres i zorientowana na sukces. Odpowiednie podejście do klienta w połączeniu z określonymi umiejętnościami to klucz do efektywnej sprzedaży. Jeśli szukasz konsultantów telefonicznych, zapoznaj się z ofertą VoiceConnect.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *